“Tot un món per descobrir”
Comencem aquesta aventura d´aprendre a
aprendre, d´aprendre a ensenyar, d´ensenyar a aprendre i d´aprendre ensenyant.
Fa només dues setmanes, ni de lluny haguera
pogut imaginar-me la frase que acave d´escriure.
Les primeres classes de Didàctica no ho negaré,
m´han resultat no només impactant sinó també complicades d´entrada. No per la dificultat
del contingut sinó més bé perquè és complicat donar-li la volta a pensaments arrengats,
a maneres de veure l´escola totalment diferents, fins i tot diria a maneres de
veure la vida diverses. Una volta
capgirat tot començar a plantejar-te noves idees, nous reptes, això és el que
és verdaderament complicat i és el que m´he trobat en iniciar-me amb les Base
Didàctiques.
El primer plantejament
que ens portà na Gemma a classe fou el concepte de PLE Segons aquesta definició
d´Adell i Castanyeda (2010) PLE és l´entorn personal d´aprenentatge. La
realitat que vivim és un PLE immens,
enorme, el PLE que podríem anomenar VIRTUAL. Front un PLE totalment obsolet
però tanmateix imprescindible el PLE de l´entorn PRESENCIAL. Aquesta va ser la
comparativa que férem:
He de reconèixer que desconec molts dels modes
d´accedir a la informació i practico pocs dels modes de crear-la per la qual
cosa espero i desitjo desenvolupar aquestes eines al llarg del present curs.


El segon punt que
hem tractat a fons ha estat l´estudi de l´Escola de la Societat INDUSTRIAL (S.XIX) i
l´Escola de la Societat de la INFORMACIÓ i el CONEIXIMENT. Sense
exagerar em va sorprendre descobrir que efectivament tenim unes estructures
educatives pròpies d´una etapa molt llunyana que evidentment no poden donar
resposta eficient a una societat molt més moderna que elles.
La primera imatge que em va vindre al cap el dia
que debatíem l´article d´en F.Tonucci va ser de la pel·lícula d´en Charles
Chaplin “Temps Moderns”. Aquí vos deix un vídeo:
En Tonucci defineix aquella educació del S. XIX com un “COMPLEMENT d´una cultura que era necessària per a la vida pública a la qual estava destinat l’alumne”. L´educació era bàsicament la resposta a la demanda d´un sector molt elitista(Només aquells que s´ho podien permetre s´enriquien culturalment i anaven a escola) El desenvolupament industrial va portar necessàriament unes exigències econòmiques i ideològiques que obligaven a la formació bàsica i l´alfabetització massiva.( Resultava de gran ajuda per informar i organitzar el treball i els procediments industrials) Però efectivament l´Educació no va ser obligatòria per a “tots” fins una volta finalitzada la Segona Guerra Mundial. El fet d´ampliar l´àmbit de l´escola i fer-la arribar a “tots” va ser un autèntic fracàs ja que la institució en sí no va canviar de com estava pensada en els seus inicis elitistes de manera que va ser inevitable un atac a aquesta en tota regla. Als anys 60 va haver-hi una protesta generalitzada per tal de denunciar aquella situació “d`Analfabetisme funcional “. Em resulta molt descriptiva aquesta manera que té en Tonucci de descriure aquella situació on el més important per a l´escola, les eines que ella proposava com a imprescindibles, resultaven poc pràctiques per a la vida.
En Tonucci defineix aquella educació del S. XIX com un “COMPLEMENT d´una cultura que era necessària per a la vida pública a la qual estava destinat l’alumne”. L´educació era bàsicament la resposta a la demanda d´un sector molt elitista(Només aquells que s´ho podien permetre s´enriquien culturalment i anaven a escola) El desenvolupament industrial va portar necessàriament unes exigències econòmiques i ideològiques que obligaven a la formació bàsica i l´alfabetització massiva.( Resultava de gran ajuda per informar i organitzar el treball i els procediments industrials) Però efectivament l´Educació no va ser obligatòria per a “tots” fins una volta finalitzada la Segona Guerra Mundial. El fet d´ampliar l´àmbit de l´escola i fer-la arribar a “tots” va ser un autèntic fracàs ja que la institució en sí no va canviar de com estava pensada en els seus inicis elitistes de manera que va ser inevitable un atac a aquesta en tota regla. Als anys 60 va haver-hi una protesta generalitzada per tal de denunciar aquella situació “d`Analfabetisme funcional “. Em resulta molt descriptiva aquesta manera que té en Tonucci de descriure aquella situació on el més important per a l´escola, les eines que ella proposava com a imprescindibles, resultaven poc pràctiques per a la vida.
Per acabar d´empitjorar les coses, l´escola
remarca les diferències dels seus alumnes en el pitjor dels sentits. Cita en
Tonucci: “ Els que van bé a l´escola, haurien pogut passar sense.” Així els intel·ligents, voluntariosos seran
bons estudiants però els ganduls mai aprendran. Impactant, no ho és? Tota
aquesta crítica dels anys 60 que tan important va ser, no va suposar canvis
immediats ja que l´escola continuà sent una Escola de “COMPLEMENT”
El model de l´escola TRANSMISSIVA entenia que el nen
no sap (i aprèn a l`escola), el professor sap ( i ensenya a l´escola) i la intel·ligència és un buit que s´omple
per acumulació de coneixements.
Encara
que ens pugui semblar esgarrifadora, aquesta concepció ha perdurat al llarg de
tan de temps que sembla estar totalment adherida al sistema educatiu. Podríem
dir d´entre altres característiques d´aquella escola transmissora la IGUALDAD(o
tots saben o no, no hi havia cabuda a la diversitat), el TANCAMENT( El mestre disposava
de la veritat absoluta dins l´escola), la TRANSMISSIÓ de coneixements de manera
unidireccional (el professor explica i l´alumne escolta i aprèn)
Com diu en Zabala era inevitable que aquesta escola
tradicional entrarà en crisi (
Va haver-hi canvis en les Universitats pressionades per Europa, va haver-hi una
forta pressió social i una demanda de funció social de l´educació.)
Respecte a l´escola de la
societat de la INFORMACIÓ i el CONEIXIMENT al llarg d´aquestes sessions
me n´he adonat del significat del
CONSTRUCTIVISME(terme que em resultava del tot llunyà).
Aquesta nova escola està basada en el fet que
l´alumne aprèn a construir el seu propi aprenentatge. L´alumne SAP però
aprofundeix en l´escola, el professor l´AJUDA a desenvolupar-se i la Intel·ligència
de la qual tots disposem, es pot enriquir. La escola constructivista és OBERTA,
atén al debat i al dialecte perquè el mestre no ho sap tot encara que sap on
pot cercar allò que desconeix. Entén d´una manera de transmetre el coneixement
no només vertical sinó amb intercanvis també dels propis alumnes,
horitzontalment. Aquest és un model on té cabuda la DIVERSITAT perquè al cap i
al fi la diversitat també enriqueix l´escola.
Aquell saber
propedèutic i selectiu del qual s´enorgullia l´escola tradicional , ja no té
cabuda en la societat actual perquè l´educació ha de donar resposta a TOTS i ha
de formar a tots en la totalitat de les seues CAPACITATS com a ésser humans.
El plantejament
que ens fan de tot allò que ha fallat en l´educació transmisiva tant en Tonucci
com en Zabala i Arnau és donar-li una nova
FINALITAT a l´educació. Bàsicament la finalitat ha de ser el desenvolupament
de la formació integral de la persona.
Aquest raonament
té el seu fonament en la Declaració
Universal de Drets Humans(ONU 1948) la qual demana afavorir el ple desenvolupament de la
personalitat humana.
En Zabala senyala que els Estats necessiten contar amb
una població en la qual no només la majoria espiguen molt formats sinó en la
que TOTS els ciutadans estiguin prou formats per exercir eficientment la seva
professió.
Definitivament
l´aprenentatge és al llarg de tota la nostra vida i no pot limitar-se ni en
espai ni en temps.
Si l´alumne
construeix i descobreix a partir de l´orientació del mestre, hem d´aprendre a desenvolupar
les nostres pròpies competències com a mestres també.
El tema de les COMPETÈNCIES
BÀSIQUES m´ha resultat totalment esclaridor una volta he llegit a DELORS en “la educación encierra un tesoro”(1996). Per poder desenvolupar-nos
integralment hem de SABER, SABER FER,
SABER SER I SABER CONVIURE.
El Saber com a
continguts és una cosa de la qual no podem prescindir però sí que podem
entendre la necessitat de vincular teoria amb pràctica. Per això en Zabala
recomana la conversió dels continguts tradicionals per tal que siguin útils i
pràctics. De la qual cosa deriva el Saber fer. Saber ser i saber conviure són
conseqüències de la societat globalitzada de la que som part viva i activa
inevitablement.
El GRAN REPTE que tenim és fer servir una METODOLOGIA
apropiada per poder desenvolupar les competències bàsiques dels nostres
alumnes i al mateix temps desenvolupar les nostres pròpies. El canvi
metodològic és el gran repte si el que volem és adaptar la nostra escola a la
realitat social que vivim.
Definitivament he
aprés amb aquesta primera unitat que l´educació pot evolucionar cap a una banda
i fins i tot desenvolupar-se moltíssim tant com per arribar a fer que les lleis
canvien i es modernitzen però si no som els docents des de dins els que afavorim
el canvi, no servirà de res perquè no donarem resposta a la verdadera
necessitat dels nostres alumnes, no estarem escoltant la demanda real que no es
altra que cadascú de nosaltres pugem desenvolupar-nos com a persones amb total
plenitud.
Si no comencem
per plantejar-nos realment si el model que volem seguir és el constructivista i
fem per posar-lo en pràctica dia a dia, el canvi no es produirà mai i
continuarem tenint una educació obsoleta front una societat molt moderna.
La lectura d´en Zabala em va donar una certa
tranquil·litat en el sentit que a música pel fet de ser un ensenyament tan
pràctic és cert que des de fa anys intentem potenciar no només el saber sinó
per damunt de tot el SABER FER. Era molt exemplificador quan l´autor comparava com enfocaven els
estudis de llengües les cultures angleses
i com ho hem fet aquí. A música també dividim l´estudi del Llenguatge
musical en quatre parts: Rítmica, Audició, Teoria i Entonació. De tal manera
que tot està centrat a poder aplicar l´aprenentatge. En qualsevol cas, me n´he adonat que el SABER
SER i el SABER CONVIURE són dos aspectes de la metodologia que mai podem
oblidar perquè son inseparables del desenvolupament integral de la persona.
Avui a classe intentava mirar els meus alumnes
ja no tant com a possibles intèrprets d´instruments sinó més bé com a músics
integrals, com a futurs compositors o directors o perquè no? com a futurs
mestres i per damunt de tot com a persones que estan desenvolupant-se. Vull
contribuir a que tots ells tinguin la possibilitat fer-ho plenament. Em quedo amb la cita d´en Jose Luís Lozano del 500 palabras perquè jo també crec honestament que podem crear una escola millor.
Em plantejo com
fer per desenvolupar les meues competències des de ja mateix, per més endavant
poder ajudar a desenvolupar les dels meus alumnes. Em plantejo que he
d´espavilar-me a conèixer noves TIC
perquè a la vista està que em queda moltíssim per conèixer. (Sobretot
després de veure el PLE que férem el primer dia) Em plantejo que vull ser part
activa d´aquest canvi adaptant-me als desenvolupaments tecnològics i
adaptant-me a la realitat que viu la societat actual.
Per acabar vull
compartir amb vosaltres aquest article sobre l´educació a Finlandia perquè és increïble allò que podem fer
perquè ens adonem que no hi ha impossibles, que ja fa temps que hi ha qui ha
començat a fer-ho.
No hay comentarios:
Publicar un comentario